Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen på La Cours Vej logo
Mobil menu

Bæredygtighed

Princip for bæredygtighed

Hvad er bæredygtighed?

Bæredygtig udvikling blev i 1980’erne første gang defineret som ”en brug af jordens ressourcer, der skaber balance mellem udnyttelse og beskyttelse, så vi ikke ødelægger vort livsgrundlag. En bæredygtig udvikling skal sikre menneskenes nuværende behov uden at forringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres”.

Når vi i dag taler om miljømæssig bæredygtighed, handler det kort fortalt om at passe på jorden, så den ikke tager skade af den måde, vi lever på. Det vil sige at skabe de bedst mulige betingelser for mennesker og miljø – både nu og i fremtiden. Og det kan vi alle sammen være med til. De valg, vi træffer hver dag, har nemlig betydning og konsekvenser for jorden og dermed også for fremtidige generationer.

I skolen har arbejdet med bæredygtighed mange former. Det kan tage form som et projekt om FN’s 17 verdensmål, dyrkning af skolehaver, sortering af skrald, energibesparelser i driften eller som en udflugt til Frederiksberg Forsyning. 

Hvorfor har skolen et princip for bærdygtighed?

Børn i det 21. århundrede møder uundgåeligt vejrforandringer, forandringer i naturen og andre tegn på, at klodens ressourcer er under pres. Der er også mange udfordringer, som børnene ikke møder, fordi de er usynlige eller fordi de udspiller sig på den anden side af jorden. Det stiller krav til børnenes evne til at tilegne sig viden, forstå, reflektere og handle ift. at indgå i udvikling af samfundet i en mere bæredygtig retning.

På Skolen på La Cours Vej vil vi give børnene en sund bevidsthed om, hvad bæredygtighed er - uden at gøre dem ængstelige. Og vi vil give børnene robusthed og handlemuligheder over for de udfordringer, de møder i forhold til klima, miljø og natur. Det vil vi gøre ved at hjælpe dem med at se det store perspektiv og vise dem, at handlinger i det små og nære kan lede til store forandringer. Gennem undervisning og gennem konkrete handlinger på skolen vil vi lære børnene, hvordan man kan gøre noget selv og i fællesskab.


Vi har fokus på fremtidens bæredygtighed, på alle de små skridt, der skal til for at sikre klodens overlevelse. Og vi har fokus på at lære af fortiden – både de store opfindelser og fejltrinnene.
 

Først og fremme har vi fokus på, hvad børnene selv kan gøre. De kan fx sortere skraldet, slukke lyset, spare på vandet og give genbrugsgaver. De kan fortælle deres forældre om, hvordan man sparer på ressourcerne. Og de kan lære om natur, teknologi, kunst og humaniora og forstå, hvordan alle fagene på hver deres måde kan bidrage til at skabe en verden i bæredygtig balance.

 

Fokus på bæredygtighed i folkeskolen er en vej til, at børnene kan se sig selv som en del af det store fællesskab og forstå, hvordan de kan bidrage til at forandre små og store strukturer i en mere bæredygtig retning.

Mål for bæredygtighed

Målet er, at alle elever på Skolen på La Cours vej får handle-kompetencer ift. bæredygtighed.

Det vil sige, at eleverne gennem deres skoleforløb får:   

1) viden og indsigt i udfordringer og muligheder ift. bæredygtighed

2) en oplevelse af engagement ift. bæredygtighed fx gennem projekter i undervisningen og i samarbejde med lokalsamfundet

3) erfaring med at udvikle visioner for bæredygtighed

4) handleerfaringer i form af handlinger og formidling af viden, der fremmer bæredygtighed.

Hvordan vil vi arbejde med bæredygtighed?

Bæredygtighed opfattes som en del af dannelsesidealet og er en grundlæggende værdi på Skolen På La Cours Vej. Det er et perspektiv, der tænkes ind i alle mulige sammenhænge: fra skolens undervisning, drift og arrangementer til elevråd, personalepolitik, skole-hjem-samarbejde og samarbejde med lokalsamfundet. 

Implementering af princip for bæredygtighed

Følgende fokusområder for bæredygtighed udvikles og opdateres med jævne mellemrum med bidrag fra ledelse, personale, elever og forældre. Fokusområderne med eksempler fungerer som en handlingsplan for implementering af principperne for bæredygtighed. Ligesom en handlingsplan for arbejdsmiljø, skal handlingsplanen for bæredygtighed opdateres jævnligt for at være tidssvarende og relevant i praksis.

Vi har fokus på bæredygtighed:

 I undervisningen, fx ved at..

  • I driften, fx ved at….
  • I elevrådet, fx ved at….
  • I skole-hjem-samarbejdet, fx ved at…
  • I samarbejdet med lokalsamfundet, fx ved at…
  • I personalepolitikken, fx ved at….

 

Handlingsplan, opdateret 2021

Vi har fokus på bæredygtighed:

I undervisning/SFO/klub, fx ved at…

  • Lave projekter / aktiviteter med brug af genbrugsmaterialer.
  • Større fælles projekter hvor vi har fokus på ”upcycling”.
  • Mindske forbruget af papir – har fokus på hvordan vi kan mindske forbruget – få større bevidsthed derom.
  • Benytte ”know-how” i undervisningen, fx DTU om udnyttelse af regnvand eller lign.
  • Der arbejdes med et eller flere af verdensmålene i alle klasser/SFO/klub.
  • Affaldssortere, genbruge papir, at minimere brugen af plastik.
  • Undervise i bæredygtighedsprincipper.
  • Have affaldsstafetter, gå på affaldsrunder i nærområdet.
  • Benytte vores nye skolegård som en læringslaboratorium, hvor vi kan udlede viden om præmisser for bæredygtighed i vores omverden.
  • Have fokus på genbrugsmaterialer i de praktisk-musiske fag.
  • Undervisning i den bevidste forbruger på 4. -5. årgang.
  • Etablere skolehave på Beringsvej med fokus på selvforsyning og biodiversitet.

 

I driften, fx ved at…

  • Vi udnytter ressourcerne på ansvarlig vis.
  • der arbejdes hen mod en CO2 neutral skole – med inddragelse af lærings- og undervisningsprojekter – hvor børnene inddrages og får både ejerskab og læring i processerne. (Her skal også andre aktører fra kommunen ”spille med”).
  • vi bruger bærdygtige materialer og ressourcer.
  • vi arbejder på at mindske energiforbruget: vand, varme, lys etc.

 

I skole-hjem-samarbejdet, fx ved at…

  • Sørge for, at vi ved forældrearrangementer ikke serverer mad og drikke af engangsservice.
  • Oplyse om madspild i forhold til madpakker og skolemad.
  • Opfordre til genbrugsgaver i nisselegen.

 

I personalepolitikken, fx ved at…

  • Have bevidsthed om og fokus på vores daglige ageren på jobbet: fx, vi slukker lyset, når sidste mand forlader rummet, vi lukker vinduerne etc.

 

I samarbejdet med lokalsamfundet, fx ved at…

  • Vi lærer af hinanden, videndeler og inddrager relevante aktører.
  • Tilegner os og bruger den viden, der allerede findes.
  • støtte op om aktiviteter med grønne profiler.
  • tage initiativ til at bygge bro mellem skolen og de interessenter i lokalområdet, som tænker bæredygtigt.
  • ved at vise vores nye skolegård frem for både børnehaver, ældre sagen, plejehjemmene og lade elever fra skolen undervise dem i bæredygtighed.